Pages

Heart


Tuesday, September 27, 2011

DI SATU SISI ITU


Di satu sisi itu..
Kelihatan seorang warga tua,
Terbaring layu di sebalik selimutnya,
Seakan penat yang teramat di harunginya..
Katil yang berselerak cadar,
Namun masih kelihatan rapi,
Seperti baru di gunakan..

Di satu sisi itu..
Di situlah tempat tidurnya,
Melabuhkan punggung nya,
Apabila penat tiba,
Meletakkan kepalanya di hujung bantal,
Apabila sakit kepala melanda..

Di satu sisi itu..
Warga tua itu memalingkan wajahnya ke jendela,
Seakan mengerti sakit tua yang di hadapinya,
Sudah tidak mampu untuk dia melangkah lagi,
Mengharapkan bantuan insan di sisi..
Kadang kala aku bertanya sendiri,
Adakah beliau sudah siap untuk menghadapi saatnya,
Menghadap sang Pencipta..
Namun jika soalan itu ditujukan sebaliknya,
Sungguh aku tak siap untuk menerima kepemergiannya..

Di satu sisi itu..
Ingin sekali aku menyatakan padanya,
Yang aku gembira mendapat warga tua sepertinya,
Tidak penah ku kenal erti lelah,
Dalam menjaganya..
Kadang sikap marah dan geram itu datang jua,
Tapi ku tepis bila terbit rasa hiba dijiwa,
Saat aku melihat wajahnya..
Kerana dia nenek ku..
Suatu hari kelak,
Aku akan sepertinya jua di satu sisi itu….


sy sayang nenek sy.....yeheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee...

No comments:

Post a Comment